Miniplankton har oväntat stor klimatpåverkan

De tubformade planktonkamrarna utanför Svalbard är åtta meter långa. Bara topparna sticker upp över ytan.

Ulf Riebesell / GEOMAR

Miniplankton har oväntat stor klimatpåverkan

Färre moln och ett försämrat koldioxidupptag från havet – det kan bli följden om försurningen av Ishavet förvärras, enligt en unik planktonstudie utanför Svalbard

2013-10-15

Ytterligare försurning av Ishavet skulle kunna medföra att mikroskopiskt plankton, så kallade pikoplankton, konkurrerar ut större planktonarter. Det skulle kunna ge ett varmare klimat, eftersom många större planktonarter producerar dimetylsulfid, en gas som kyler atmosfären genom att bidra till molnbildningen.

Det visar ett europeiskt försurningsexperiment i Svalbards kustvatten. Genom att tillsätta koldioxid till flytande planktonkammare har forskarna simulerat den förväntade försurningen av Ishavet under det kommande århundradet.

Resultatet blev en kraftig blomning av pikoplankton i kamrarna, och ett försämrat nettoupptag av koldioxid via fotosyntesen.Studien är publicerad i Biogeosciences.