Mars-landskap i Atacamaöknen

Utsikt över Atacamaöknen i Chile, en ogästvänlig plats som påminner om Mars.

Bild:
iStock

Marsvarelser på jorden

Författare:

Publicerad:

2014-10-10

Astronomer från amerikanska SETI-institutet har sökt efter utomjordiskt liv i flera decennier. Nu ska de förfina sina metoder genom att vända blicken mot vår egen planet. Tanken är att en av jordens mest livs­fientliga miljöer, Atacamaöknen i Chile,  ska ge ledtrådar till förutsättningar för liv på andra planeter. Öknen är känd som en av de torraste platserna på jorden. Och i likhet med planeten Mars är den utsatt för obarmhärtig solstrålning. Styrkan hos den del av solens ultravioletta strålar som skadar levande celler, det så kallade UV-indexet, är 43. Det är tiofalt högre än genomsnittet i Sverige, som på sommaren är 4–7. Vid ekvatorn ligger UV-index något över 10. Delar av öknen brukar användas av NASA för att testa instrument inför Marsresor. Den har även tidigare undersökts för att hitta spår av liv, dock utan framgång.