Stödjeceller djupt inne i hjärnan reagerar på en skada genom att alstra nya nervceller.

Bild:
Jens Magnusson

Nya nervceller föds efter en stroke

Svenska forskare har hittat en ­tidigare okänd process som hjärnan använder för att bilda nya nervceller.

2014-10-14

Länge hävdade läroböcker att en vuxen människohjärna inte bildar några nya nervceller alls. På 1990-talet visade svensk forskning att det är fel. Stamceller i två specifika områden alstrar nya nervceller genom hela livet.

Nu avslöjar försök med möss att ett slags stödjeceller – astrocyter – i helt andra delar av hjärnan också kan ge upphov till nya celler. Det sker naturligt efter en stroke.

– Men det går också att starta nybildningen på konstgjord väg, säger Jens Magnusson, stamcellsforskare på Karolinska institutet.

Tillsammans med kolleger i Stockholm och Lund har han upptäckt kemiska signaler som får astrocyterna att börja bilda nya nervceller efter en skada. Upptäckten kan leda till nya sätt att hjälpa hjärnan att reparera sig själv, skriver forskarna i tidskriften Science.