Fri sikt

Författare:

Publicerad:

2014-03-04

Hjärnbilder har tidigare pusslats ihop av mängder av tunna snitt. Nu har hjärnforskare lyckats med konststycket att göra hela hjärnor transparenta.

– Med en teknik som vi kallar clarity går det att studera den intakta hjärnan i tre dimensioner och då se strukturella mönster, säger Karl Deisseroth, hjärnforskare vid Stanford university i Kalifornien, USA.

Tricket är att ta bort fettet i cellernas membran som annars hindrar sikten. Först skapas ett slags nätverk för att cellerna ska behålla sina inbördes kopplingar, därefter löses fettet upp. Resultatet blir en genomskinlig hjärna där forskarna kan märka ut de celltyper de vill studera med exempelvis färgade antikroppar.

I hjärnbarken i en avliden autistisk pojkes hjärna fann forskarna udda mönster: nervcellernas utlöpare satt ihop som stegpinnar.

– Så ser det inte ut i normal vävnad, och vi vet inte hur vi ska tolka detta. Men denna typ av kunskap hade varit extremt svår att få fram med konventionella metoder, säger han.