Keplerteleskopet skickades upp i rymden den 7 mars 2009. Förra året drabbades det av tekniska problem, men de lagrade observationerna är fortfarande mycket intressanta för astronomerna.

NASA

Fler främmande solsystem i Vintergatan

715 nya världar kring 305 stjärnor är den senaste skörden från planetjägarteleskopet Kepler.

2014-02-27

Den amerikanska rymdstyrelsen NASA kallade den nya upptäckten för en guldgruva av planeter. Tack vare ny teknik för att bekräfta tänkbara planeter med hjälp av statistik och sannolikhetsteori, kan de tidigare så mödosamma beräkningarna av en planet i taget nu göras för flera planetkandidater på en gång.

Keplersatelliten följer 150 000 stjärnor och har funnit flera tusen möjliga planeter. Nu har 715 av dem bekräftats.

Därmed fördubblades nästan antalet hittills upptäckta planeter kring främmande solar i vår galax till cirka 1 700. Fyra av de nya planeterna är bara 2,5 gånger större än vår jord och ligger i sin stjärnas beboeliga zon, vilket innebär att vattnet kan hålla sig flytande där.