Geologer är ofta hjältar – på filmduken

Erik Sturkell

Hela 85 procent av alla geologer som syns på film är goda. Det visar en genomgång av Erik Sturkell, professor i geofysik vid Göteborgs universitet, som tillsammans med några kolleger kartlagt över 60 engelskspråkiga biofilmer från 1930 och framåt, med totalt 94 geologer.

1 | Hur gestaltas geologer på filmduken?

– De har ofta båda fötterna på jorden, bär rutig skjorta och tycker om att umgås med kolleger på puben. Framför allt tillhör de den goda sidan, hjältar som till och med räddar världen ibland. Vi har bara hittat två riktigt onda geologer: I James Bondfilmen Dr No (1962), där skurkens kompanjon är en geolog som dödar brittiska agenter, och i There will be blood (2007) om en girig geolog som mördar och köper mark för att hitta olja. De allra flesta, 85 procent, är goda.

2 | Vad gör de i filmen?

– Ofta helt normala”geologiga” saker, bortsett från att de kanske attackeras av jättespindlar. Många filmer är science fiction- eller katastroffilmer, där någon geologisk process är en viktig del av handlingen. 32 av de 94 geologerna har en huvudroll, vilket är positivt. Men hela 33 stycken dör. De mördas, assimileras av utomjordingar eller dör i en arbetsrelaterad olycka – ofta ett vulkanutbrott.

Pierce Brosnan som hjältegeologen Harry Dalton i filmen Dante’s Peak (1997).

Bild: KPA / TT

3 | Framställs geologin korrekt?

– Det varierar. Bäst är Dante’s Peak (1997) med Pierce Brosnan som geologen Harry Dalton, om en aktiv vulkan i USA. Visserligen blandar man ihop flera olika vulkaniska processer i samma vulkan, men filmen är seriös och tar upp problematiken kring när man bör evakuera.