Unik insekt upptäckt i Darwins spår

Ett oväntat fynd i en bortglömd insektssamling från Darwins resor visade sig tillhöra ett helt nytt släkte inom insektsvärlden. Men det är tveksamt om själva arten fortfarande lever kvar på jorden.

Det här exemplaret av skalbaggen Darwinilus sedaris är lite slitet. Det beror på att det är drygt 180 år.
Bild: Natural History Museum (London)

Nyligen fann en amerikansk entomolog en skalbagge av okänd art i en bortglömd insektssamling på Londons naturhistoriska museum. Den lilla papperslappen som följde med skalbaggen visar att Charles Darwin hittade insekten i Argentina år 1832. Vid den här tiden var Darwin en avhoppad läkarstudent som hade fått förmånen att mönstra på fartyget HMS Beagle för en forskningsresa runt hela jorden. Under resans gång samlade Darwin en mängd djur- och växtarter. Han studerade även arternas miljöanpassningar, vilket fick stor betydelse för hans teorier om evolution via naturligt urval.

Nu, drygt 180 år senare, har Darwins skalbagge fått en vetenskaplig beskrivning. Skalbaggen tillhör familjen kortvingar, men har ett så pass ovanligt utseende att den har placerats i ett nytt släkte som har döpts till Darwinilus. Beskrivningen av arten publicerades i Zookeys den 12 februari som en hyllning till Darwin. Detta var nämligen hans födelsedag.