Bild:

Barnets huvud tål röntgen

Författare:

Publicerad:

2014-07-30

Åren 1950–1960 strålbehandlades barn som fötts med den typ av märken som i folkmun benämns storkbett, så kallade hemangiom. Om märkena satt på huvudet kunde strålningen nå hjärnan. Nu har forskare utvärderat effekten av strålningen genom att analysera mönstringsresultaten för 3 860 av de behandlade pojkarna. Pojkarna presterade lika bra som andra vid mönstringen och lyckades senare även skaffa sig högre utbildning i motsvarande grad. Endast hos de som fått de allra högsta stråldoserna sågs en liten påverkan.

I dag vet man att hemangiom försvinner utan behandling. Men resultaten är intressanta för att bedöma risken när små barn undersöks med datortomografi mot huvudet. Forskarnas tolkning är att det inte är någon fara. Sjukvården ska därför inte tveka att använda undersökningsmetoden, exempelvis för att hitta en misstänkt blödning.