En skiss på solsystemet och dess grannar

Solens närmaste stjärngrannar. Året för upptäckten anges inom parentes.

Bild:
NASA/Penn State University/F&F

Ny granne till solen har siktats

En nyupptäckt brun dvärg är solens fjärde närmaste stjärngranne.

Författare:

Publicerad:

2014-05-27

Amerikanska astronomer har hittat en stjärna bara 7,2 ljusår från solen. Det gör den till solens granne nummer fyra. Närmast solen finns stjärntrion i Alfa Centauri-systemet, cirka 4 ljusår bort.

Att den nyfunna stjärnan inte upptäckts tidigare beror på att den är liten och mörk – en så kallad brun dvärg. En brun dvärg börjar sitt liv som stjärnorna, men saknar massa för att starta kärnreaktionerna och börja lysa. Den nyfunna stjärnan är den kallaste kända bruna dvärgen, med temperaturer ungefär som vid jordens nordpol. Ändå syns dess värmestrålning med teleskop känsliga för infrarött. Bilder tagna med en månads mellanrum avslöjade också att stjärnan flyttat sig ovanligt snabbt på himlen. Det tydde på att den var nära oss.

Massan hos den nya grannen uppskattas till motsvarande 3–10 gånger Jupiters massa. Kanske är det i stället en planetjätte som blivit utsparkad från sitt solsystem. Bruna dvärgar är dock mycket vanligare, resonerade astronomerna, vilket talar för att denna också är det, även om den är av de minsta hittills kända. Förra året upptäckte samma forskarteam en liknande brun dvärg som blev solens granne nummer tre.