Ringnebulosan är bara en av flera planetariska nebulosor som sprider fluor i rymden.

Bild:
HST

Du borstar dina tänder med rester av döda jättar

Det fluor som finns på jorden skapades inuti stjärnor som dog långt före solsystemets uppkomst.

Författare:

Publicerad:

2014-09-03

Att kol, syre, kväve, liksom en mängd andra av de grundämnen som finns på jorden, skapades inuti stjärnorna är känt sedan tidigare. Men fluorets ursprung har under lång tid varit en tvistefråga för astronomerna. Nu har en av teorierna fått stöd av observationer – fluor skapas i döende röda jättar. Det är solliknande stjärnor som mot slutet av sitt liv sväller upp. I ljusstrålar från flera sådana stjärnor har astronomerna kunnat se fluorets typiska kännetecken. När en röd jätte så småningom slungar i väg sitt material bildas en planetarisk nebulosa. Så småningom sprids resterna av den röda jätten vidare ut i rymden och blir byggstenar till nya solar och planeter.

Upptäckten blev möjlig tack vare ett helt nytt instrument, som fångar infrarött ljus med ett teleskop på toppen av Mauna Kea-vulkanen på Hawaii.

– Fluoret i vår tandkräm har alltså sitt ursprung i solens döda förfäder, säger Nils Ryde, astronom vid Lunds universitet, som deltog i studierna.