Läsvärt om kosmos

Författare:

Publicerad:

2014-09-09

Vad är den osynliga materia som alldeles säkert finns men inte syns i universum? Frågan hör till de mest intensivt studerade inom kosmologin i dag.

Det saknas inte idéer om vad den mörka materien kan vara för något. Men teorierna behöver få en experimentell grund att stå på. En mängd olika försök att fånga den mörka materiens partiklar pågår för närvarande jorden runt, och det saknas inte heller idéer för hur den ska fångas – även om det inte är så lätt att få tag i något som man inte vet vad det är.

Bokens författare, Katherine Freese, hör till de främsta inom fältet. Hon är expert inom astropartikelfysik och var bland annat idégivare till IceCube-experimentet i Antarktis. Där ska de gäckande neutrinerna från rymden fastna i ett tjockt istäcke.

Många svenska forskare är verksamma i projektet. Själv är Katherine Freese än så länge amerikansk fysikprofessor i Michigan. Men snart flyttar hon till Sverige, där hon nyligen utsågs till chef för Nordita, det nordiska kosmologicentret i Stockholm.

Detta nämner hon såklart inte i boken, som kom tidigare i år, men en hel del annat självbiografiskt får man läsa om vid sidan om kosmologin. Bland annat hur det gick för den andra kvinnliga fysikstudenten någonsin vid det anrika Princeton university.