Föds vi med virus i vår arvsmassa?

Vi såg i en dokumentär att cirka tio procent av det mänskliga genomet ursprungligen kommer från virus. Hur har det hamnat där?

/Elever vid Mikael Elias Gymnasium, Karlskrona

Här och där i vår spiralformade arvsmassa finns det rester av gener från virus som lyckats överlista vårt immunförsvar.

Det stämmer att vi bär på gamla virussekvenser bland våra andra arvsanlag i arvsmassan – eller genomet. För att bli kvar i genomet från generation till generation måste dessa virus en gång ha infekterat könsceller, eller celler någonstans i utvecklingen mellan den befruktade äggcellen och de mogna spermierna respektive äggcellerna.

Våra celler måste ständigt försvara sig mot virusangrepp. Då och då bryts det försvaret, och i vissa fall kan virusets arvsmassa införlivas i arvsmassan hos den cell som infekterats. Detta händer i någon mån fortlöpande – en del integrationer av virussekvenser kan vara evolutionärt mycket gamla, medan andra sker i nutid. Då och då dyker det upp individer med genetiska skador som beror på att sekvenser med viralt ursprung har flyttat sig och råkat skada en genfunktion.

/Ulf Landegren, professor i molekylärmedicin, Uppsala universitet