Roboten Philae fast på sin komet

Landaren Philae på 67P/Churyumov-Gerasimenko. Roboten hann se sig om i sin mörka och oländiga omgivning innan batterierna slocknade helt.

ESA / Rosetta / Philae / CIVA

Roboten sover medan kometen sjunger för den

Efter en dramatisk landning väntar roboten på att solen ska ladda batterierna igen.

2014-11-17

Landaren Philae, som släpptes ned på kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko från satelliten Rosetta i november, är nu bofast på sin komet. Men den hamnade på en plats dit solen bara når under 90 minuter av kometens tolv timmar långa dygn. Det är för lite för att ladda solcellerna, så roboten har försatts i dvala. Forskarna vid den europeiska rymdstyrelsen ESA hoppas att Philae piggnar till när kometen kommer närmare solen.

Landningen blev dramatisk. Gravitationen på kometen är så svag att en elefant väger som en mus på jorden. Så det är svårt att hålla sig fast. Philae försökte landa ett par gånger – den seglade någon kilometer upp i rymden igen och så studsade den några meter till. Möjligen snurrade den också runt i ett par timmar innan den slog sig till ro i den olyckligt mörka hörnan.

Under tiden upptäckte forskarna att kometens magnetiska fält varierar. Förstärkt 10 000 gånger låter det som om kometen sjunger. Förmodligen är det solvinden, eller något slags vågor i kometens atmosfär. Men ingen har hört något liknande förut.

Lyssna till vaggsången: