Elbilen Stella (stjärna på latin) har plats för fyra personer. När solen inte skiner kan den laddas direkt från elnätet.

Solar Team Eindhoven

Soldriven familjebil

Den nederländska elbilen Stella får fördubblad räckvidd under soliga dagar tack vare solceller på taket.

2014-12-25

Låg och bred, med taket fullt av solceller, rullar den fyrsitsiga elbilen Stella på de nederländska vägarna. Med fulladdade batterier kan den köra nära 80 mil i sträck en solig dag – fast på natten sjunker räckvidden till bara drygt fyrtio mil.

Bilen är utvecklad vid solenergicentrumet på Eindhovens tekniska universitet. Framför allt ska Stella visa att det går att bygga en extremt energisnål bil, som samtidigt har bra prestanda. Topphastigheten är 120 kilometer i timmen, trots att motoreffekten bara är runt 55 hästkrafter. Det beror på att bilen till stora delar är byggd av kolfiberkomposit, ett lätt material som gjort det möjligt att få ner totalvikten till 388 kilo – och då ingår ett litiumbatteri på 63 kilo. När solpanelerna på taket inte räcker till, kan Stella ladda batterierna från det vanliga elnätet, precis som dagens elbilar.

Samtidigt sägs Stella vara en bekväm bil, med god plats för fyra vuxna och bagage. Fast det förutsätter förstås att man gillar att sitta rejält tillbakalutad. Någon annan möjlighet att få plats finns inte, eftersom bilen bara är 115 centimeter hög för att minska luftmotståndet.