Det luktar blod, eller snarare trans-4,5-epoxy-(E)-2-decenal.

Bild:
istock

Blodlukten kartlagd

Författare:

Publicerad:

2014-11-11

Bloddoft fyller en viktig funktion inom djurriket. Den kan vägleda rovdjur till ett skadat byte, men också varna bytesdjur för att rovdjur är i närheten. För oss människor har blod från däggdjur en speciell metallisk doft. Forskare vid Linköpings universitet har tidigare visat att denna doft orsakas av ett enda ämne, en aldehyd som heter trans-4,5-epoxy-(E)-2-decenal. Nu har forskarteamet visat att rovdjur förknippar just detta doftämne med blod.

Forskarna lät rovdjur i Kolmårdens djurpark – sibirisk tiger samt asiatisk, afrikansk och sydamerikansk vildhund – undersöka träbitar som var besprutade med antingen fruktessens, lösningsmedel, hästblod eller trans-4,5-epoxy-(E)-2-decenal.

Samtliga rovdjur intresserade sig för de träbitar som var behandlade med hästblod och trans-4,5-epoxy-(E)-2-decenal. Rovdjuren luktade, bet och krafsade lika mycket på dessa träbitar, men var ganska ointresserade av de träbitar som luktade lösningsmedel eller frukt.