Månbasen ska byggas med 3d-skrivare

Arbetsmyran som gör jobbet. Byggrobotarna har dels en skopa för att hämta månsand, dels en arm som fungerar som en 3D-skrivare. I armen sitter munstycken som sticks ned i sandlagren och sprutar ut bindemedel. De 2 millimeter stora dropparna sugs upp av sanden innan de hinner dunsta i det vakuum som råder på månen.

Den europeiska rymdorganisationen ESA planerar att använda 3D-skrivare för att bygga framtida baser på månen. 3D-teknik innebär att saker byggs upp av tunna skikt i lager på lager. Genom att använda grus och sand som hämtas från månytan minskar behovet av rakettransporter från jorden.

Så byggs en månbas på 3 månader

1) Månlandaren släpper av en kapsel som innehåller två självgående byggrobotar.

2) Ett kraftigt ”ballongtält” blåses upp från kapselns ena gavel.

3) Byggroboten skopar upp månsand som fördelas i lager på lager runt ballongen.

4) Mellan lagren sprutas ett magnesiumbaserat bindemedel i ett nätverksmönster. Månsanden reagerar med bindemedlet och bildar ett sandstensliknande material.

5) Månhusets skal blir en kraftig, självbärande valvkonstruktion som isolerar mot de enorma temperaturväxlingarna och skyddar astronauterna och deras utrustning mot kosmisk strålning och meteoritnedslag. Ballongtältet fungerar som en tryckkabin och transportkapseln blir luftsluss i det färdiga månhuset.