Vintergatan sedd från jorden. Rödmarkerade områden rör sig mot jorden, blåmarkerade områden avlägsnar sig. Den svaga blå disken runt galaxcentrum symboliserar mörk materias
ungefärliga spridning i galaxen.

Serge Brunier / Nasa

Mörk materia i vår närhet

Forskare har för första gången hittat bevis för mörk materia i Vintergatans inre delar.

2015-02-16

Forskare från bland annat Stockholms universitet har bevisat att vår egen galax är full av mörk materia, en okänd sorts materia som tidigare bara hade observerats indirekt i avlägsna galaxer.

Studien började med världens hittills största kartläggning av hur gaser och stjärnor i Vintergatans inre delar roterar runt galaxcentrum, vilket avslöjar hur mycket massa som finns och drar dem inåt. Den massan jämfördes sedan med en noggrann undersökning av hur den lysande materien som vi kan se är fördelad i vår galax.

– Vid det laget kunde vi subtrahera den ljusa massan från den totala och därmed få reda på hur mycket mörk materia som finns i Vintergatans inre., säger Miguel Pato, forskare vid Stockholms universitet.

Mängden mörk materia i Vintergatan stämmer överens med vad som observerats i övriga universum – att den mörka materian är upp till fem gånger vanligare än den ljusa.

Vad den mörka materien består av är fortfarande okänt – ingen nu känd typ av materia stämmer överens med observationerna.