Bild:
Hans Ring

Ett unikt utterpar

Publicerad:

2015-05-12

Fotografen och utterexperten Hans Ring lyckades nyligen dokumentera något mycket ovanligt – en albinoutter. Det är det fjärde kända fallet i Sverige sedan 1897. Albinism är en genetisk defekt som medför brist på pigmentämnet melanin, som bland annat skyddar dna mot skadlig ultraviolett strålning. Albinism kan därför medföra ett rejält handikapp.

Bilden togs vid en bäck i Södermanland, under parningstiden, som infaller under januari–mars. Hans Ring är säker på att albinouttern är en hanne, tillsammans med en hona.

– Hannen har ett bredare ansikte än honan, det framgår tydligt när man ser dem tillsammans. Och hannen följer honan i hasorna, så den som går först är som regel honan, säger Hans Ring.

Uttern har jagats hårt på grund av sitt skinn. När den fridlystes 1968 var den svenska stammen nästan utrotad. Återhämtningen gick långsamt eftersom uttern även drabbades av miljögifter som PCB. I dag finns det 1 200–1 800 uttrar i Sverige.