Doktoranden Zakaryah Abdulkarim framkallar en illusion som uppstår när syn och känsel ger hjärnan motstridig information.

Staffan Larsson

Illusion gör kroppen osynlig

En illusion som ger känslan av att vara osynlig minskar människors rädsla för att stå inför en publik, enligt svenska forskare.

2015-04-24

En grupp forskare vid Karolinska institutet i Solna har hittat ett sätt att lura hjärnan att kroppen har blivit genomskinlig. I experimentet får en försöksperson ta på sig ett par virtual reality-glasögon och titta ner mot sin kropp. Men i stället för kroppen syns bara ett tomrum.

Illusionen uppstår när försöksledaren nuddar personen med en bred pensel, och samtidigt gör exakt samma rörelser med en annan pensel i tomma luften inför en kamera kopplad till virtual reality-glasögonen.

I ett uppföljande experiment fick försökspersonerna möta en publik av bistra människor via glasögonens bildskärmar – vilket orsakar social stress och höjer pulsen hos de flesta.

Forskarna mätte pulsökningen hos personer som antingen befann sig i illusionen av att vara osynlig, eller i en snarlik illusion där en skyltdocka ersätter den riktiga kroppen. Slutsatsen var tydlig: de som upplevde att de var osynliga inför publiken fick en mindre pulsökning, och kände sig mindre stressade, än de synliga.

– Den här effekten kanske går att använda som en del i kognitiv beteendeterapi för att övervinna rädslan att tala inför folk, säger hjärnforskaren Arvid Guterstam, huvudförfattare till en rapport om illusionen, publicerad i tidskriften Scientific Reports.