Barringerkratern är en nedslagskrater i norra Arizona, USA. Den har en diameter på 1 200 meter och är 170 meter djup. I botten har man hittat rester från meteoritnedslaget som inträffade för omkring 50 000 år sedan.

Överraskande få nedslagskratrar

Bara 128 stora kratrar bör finnas på jorden enligt nya beräkningar. Alla är redan kända.

2015-07-07

Det ska inte finnas många spår kvar på jordens yta efter kraftiga asteroidnedslag – 128 stycken kratrar större än sex kilometer i diameter, för att vara exakt, enligt de tyska forskare som gjorde studien. Det är mycket färre än vad som syns på månen eller på ytan av vår granne Mars.

Forskarna gjorde en beräkning av hur ofta asteroidnedslag inträffar och hur snabbt spåren efter krocken suddas ut av erosionen. Därefter jämförde de resultatet med hur många stora kratrar som faktiskt hittats på jordens yta. Siffrorna stämde väl: 128, varken mer eller mindre. Studien visar alltså att erosionen har hunnit sopa igen nästan alla nedslagsspår utom just de kratrar som hittats hittills. Fler finns det inte.

Däremot, enligt samma beräkning, borde man kunna finna 90 mindre kratrar – mindre än sex kilometer men över en kilometer i diameter. Kanske finns det också fler både stora och mindre spår efter asteroidnedslag som är dolda under jordens yta och som därför inte är kända än.