Roboten som hoppar på vatten

Skräddaren kan både gå på vatten och hoppa upp ur det. Nu har en grupp forskare genom att härma den vattenlevande insekten tagit fram en robot som kan göra samma rörelser.

De två robotarna (gula) är lika bra på att hoppa på vatten som skräddaren i förgrunden.
Bild: Seoul National University

Många små djur tar sig lätt fram på vattnet tack vare dess ytspänning. Skräddaren kan dessutom hoppa från vattenytan.

Forskarna, från Harvard i USA och Seoul National University i Korea, har nu genom att studera dess rörelser utvecklat en robot som på liknande sätt både skrider över och hoppar från vattnet.

För att kunna analysera mekaniken bakom rörelserna samlade de in och filmade insekterna. Därefter har byggde de robot-prototyper för att testa sina hypoteser. På så sätt har de bland annat visat att det bästa sättet att hoppa från vattnet är att låta benen behålla kontakt med vattnet så länge som möjligt. Skräddaren använder en roterande benrörelse för att lyfta från vattnet. Robotinsekten är konstruerad för att efterlikna detta.

Det finns många organismer i naturen som kan göra extrema rörelser, som att hoppa på vatten, utan något komplext tänkande bakom.

Det är en slags inbyggd eller fysisk intelligens, ur vilken vi kan lära oss att bygga robotar som på samma sätt kan göra extrema rörelser utan komplex kontroll eller artificiell intelligens, säger Kuy Jin Cho som är en av forskarna bakom studien som publicerades i Science sista juli.