Barn spar pengar

Uppfostran betyder mycket för hur vi hanterar vår ekonomi längre fram i livet.

Bild:
iStock

Gener styr inte rikedom

2015-09-09

En studie av adoptivbarn visar att miljön är viktigare än det biologiska arvet för den personliga ekonomin. Det framgår av en studie där forskare har följt drygt 2 500 svenska barn som adopterats i Sverige under åren 1950–1970. Med hjälp av förmögenhetsregistret jämfördes sedan de vuxna adoptivbarnens förmögenheter med både de biologiska föräldrarnas och adoptivföräldrarnas förmögenheter under åren 1999–2007. Forskarna valde ut adoptivbarn där föräldrarna fortfarande levde, för att kunna sortera bort eventuella finansiella arv.

Kopplingen till adoptivföräldrarnas förmögenhet var dubbelt så stor som till de biologiska föräldrarnas förmögenhet.

– Det är mycket tydligt att detta inte handlar om genetik, säger Petter Lundborg, som är professor i nationalekonomi vid Lunds universitet.

Rikedom föder alltså rikedom, men det handlar inte om utbildningsval eller yrken, utan troligen mer om de attityder till pengar som finns i hemmet.

– Vi tror att det handlar om svårmätbara saker som överförs i uppfostran. Det kan handla om normer kring sparande, ambitionsnivå eller att man lärt sig tänka långsiktigt, säger Petter Lundborg.