Det nya guldmaterialet är nästan lika lätt som luft – och kan användas i bland annat trycksensorer.

Bild:
Gustav Nyström och Raffaele Mezzenga, ETH Zurich

Lätt guld av mjölk och salt

En helt ny typ av guldlegering med unika egenskaper har framställts ur mjölkprotein och guldsalt.

Författare:

Publicerad:

2015-12-22

Världens lättaste guldklimp har tagits fram av forskare vid Tekniska högskolan i Zürich, ETH. Det porösa materialet skapas genom att först värma mjölkprotein och frigöra proteinfibrer som placeras i en guldsaltlösning. Där kristalliseras guldet på proteinfibrerna och bildar ett gelliknande guldfibernät.

Materialet, som är en så kallad aerogel, består till fyra femtedelar av guld, vilket motsvarar 20 karat.

– Det är tusen gånger lättare än konventionella guldlegeringar, nästan lika lätt som luft. Det gör att materialet också blir tusen gånger billigare, vilket öppnar för fler användningsområden, säger Gustav Nyström, som gör sin postdok vid ETH.

Det superlätta guldmaterialet kan användas som membran vid kemisk katalys och i trycksensorer. När trycket ökar komprimeras materialet så att elektroner kan röra sig mellan guldpartiklarna, vilket ökar den elektriska ledningsförmågan. Materialet kan även användas för dekoration av mat.