Allt – med enkla ord och humor

Det finns många sätt att rita en karta. Man kan pricka in alla platser på jorden där det finns många träd. Eller där det bor många människor. Och varför inte visa bara de mörkaste platserna med mycket blinkande ljus på himlen.

Varje sida i den här boken myllrar av små teckningar och texter laddade med information. Och humor. Och mycket att fundera vidare på, för inget är självklart. För vad är egentligen platser med mycket blinkande ljus på himlen? Ibland kan det kännas lite omständligt med mångordigheten, men det är inte så svårt att lista ut vad som menas.

Det är där det är mörkt om natten, för då syns stjärnorna. Det känner vi igen – det är det fattigare södra halvklotet där belysningen är sparsam. Fast då kan man undra hur det är med havet? Där ser man ju stjärnorna tydligast.

Det är nog oundvikligt att många svar väcker nya frågor. Det vet denna författare som har skapat den tecknade nätserien xkcd, där streckgubbarna klurar över allt mellan himmel och jord. Språk, psykologi och kärlek blandas med vetenskap, matematik och teknik.

Randall Munroe är själv fysiker. Men han lämnade den amerikanska rymdstyrelsen Nasas robotforskning för att ägna sig åt sina trogna och vetgiriga läsare. Nyligen hedrades han av Internationella astronomiska unionen, då en asteroid döptes till 4942 Munroe. Asteroiden är stor nog för att orsaka en massiv katastrof om den krockar med jorden. Munroe i bokform är lugnare.

Så funkar allt. Komplicerade saker förklarade med enkla ord.

Randall Munroe