En genväg till nya diamanter

Förutom att slipade diamanter glimrar vackert, är materialet eftertraktat i många tillämpningar.
Image: SWAMIBU / Wikimedia commons

Kol förekommer i olika skepnader i sitt fasta, ordnade tillstånd: grafit är en form, diamant är en annan. Namnet diamant kommer från grekiskans adamas, som betyder oövervinnerlig – diamant är ett extremt hårt material.

Nu har amerikanska forskare vid North Carolina state university skapat en tredje form av kolstruktur: Q-kol, som kan omvandlas till diamant vid rumstemperatur och normalt lufttryck. Den förekommer inte naturligt på jorden. Möjligen kan den hittas längst in i kärnan på vissa planeter, vilket upptäckarna spekulerar om.

Forskarna fick fram Q-kolet genom att belysa vanligt kol med en kort laserpuls som hettar upp det till nästan 4 000 grader Celsius. När kolet sedan snabbt kyls ner bildas den ordnade Q-kolstrukturen. Genom att styra kylningen kan forskarna även skapa diamanter i olika form.

Allt görs med vanlig laser i rumstemperatur och vid normalt atmosfärstryck, medan naturligt förekommande diamanter bildas under högt tryck och hög temperatur på 150–200 kilometers djup. Forskarna har nu sökt patent för sin uppfinning.

Q-kol har vissa ovanliga egenskaper. Det är till exempel ferromagnetiskt, medan andra kolformer inte är magnetiska alls. Det är dessutom hårdare än diamant – och kan lätt fås att lysa, vilket skulle kunna göra Q-kol till ett lovande material för nya elektriska displayer.