Myggnät hjälper mot ljumskbråck

En bit vanligt myggnät under huden fungerar lika bra som ett dyrt specialmaterial vid operationer mot ljumskbråck, enligt forskare i Sverige och Uganda.

Steriliserade bitar av vanligt myggnät gör det möjligt att operera ljumskbråck till en betydligt lägre kostnad.
Bild: Stefan Zimmerman

Närmare 200 miljoner människor i världen behöver en operation mot ljumskbråck. Flertalet finns i fattiga länder. Sjukdomen innebär att organ från bukhålan tränger ut genom bukväggen till en ficka av uttänjd bukhinna vid ljumsken.

Den effektivaste behandlingen går ut på att operera in ett plastnät som hjälper kroppen att täppa till hålet med ärrvävnad. Tyvärr är behandlingen dyr. Därför har forskare i Sverige och Uganda testat ett betydligt billigare alternativ: steriliserade bitar av vanligt myggnät.

Erfarna kirurger behandlade drygt 300 vuxna män i östra Uganda med ljumskbråck genom att operera in antingen ett dyrt specialmaterial eller en bit myggnät. Patienterna följdes upp under ett år.

– Vi såg ingen skillnad, säger Jenny Löfgren, läkare och forskare vid Umeå universitet.

Priset för specialnätet är omkring tusen kronor per operation. Det är betydligt mer än alla övriga kostnader för att operera en patient med ljumskbråck på ett sjukhus i Uganda, enligt Jenny Löfgren.

Hon hoppas att studien kommer att leda till att fler människor blir botade från ljumskbråck, som gör ont och i värsta fall leder till dödliga komplikationer.

De nya resultaten publiceras i den ansedda tidskriften New England Journal of Medicine.