Solsystemets nionde och mest avlägsna planet (orange) kan förklara säregna banor hos flera dvärgplaneter (lila), som kretsar runt solen bortom Neptunus, den yttersta planeten.

Johan Jarnestad

Ny planet bortom Pluto

2016-01-21

Det finns en stor och hittills okänd planet i solsystemets utkanter, enligt beräkningar av två amerikanska astronomer.

Denna planet, som kallas Planet nio, beräknas vara ungefär lika stor som Neptunus och tio gånger större än jorden. Dess bana ligger mycket långt ut – ett varv kring solen beräknas ta närmare 20 000 år. Hittills har ingen kunnat se den med teleskop.

Planet Nio, som även fått smeknamnet Phattie, ska vara 5 000 gånger mer massiv än Pluto. Den är alltså en riktig planet, till skillnad från dvärgplaneten Pluto och de andra mindre dvärgplaneterna, som på senare tid har upptäckts i märkligt avlånga banor långt bortom Neptunus.

Nu pekar datorberäkningar på att banornas form och läge hos dessa dvärgplaneter kan förklaras med att de kretsar kring en stor och okänd planet. Det är alltså den nionde planetens gravitationella inverkan på sin omgivning som lämnar dessa spår.