Superjorden med sin sol, stjärnan 55 Cancri, ligger 40 ljusår från oss, och är något mindre än vår sol.

”Diamantens” atmosfär har kartlagts

För första gången har astronomer gjort direkta mätningar av atmosfären på en planet bortom solsystemet.

2016-02-19

Planeten Janssen, tidigare känd som 55 Cancri e, är dubbelt så stor som jorden och åtta gånger tyngre. Det är typiska egenskaper för många exoplaneter i vår galax Vintergatan. Men Janssen kretsar ovanligt nära sin moderstjärna. Ett varv tar bara 18 timmar, och temperaturen är 2 000 grader Celsius. Planeten och dess ljusstarka stjärna, 55 Cancri, ligger i Kräftans stjärnbild, 40 ljusår från oss.

Liksom andra planeter som kretsar kring sina solar, upptäcktes Janssen genom att den regelbundet förmörkar sin stjärna. Även Janssens atmosfär stör strålningen från stjärnan. Beroende på vilka gaser atmosfären innehåller avsätts mikroskopiska förändringar i stjärnstrålningen, ett slags specifika avtryck. Dessa avtryck uppmättes nu för första gången för Janssen med ett instrument på rymdteleskopet Hubble.

Mätningarna visar att planeten lyckats hålla kvar väte och helium i sin atmosfär, rester från molnet ur vilket den en gång formades. Möjligen finns det även giftig vätecyanid, vilket är ett tecken på en kolrik atmosfär. Tidigare undersökningar har visat att planeten till stor del består av kol, förmodligen i form av diamant, och därför kallas den också diamantplaneten.