Modell av båt med magnetisk kraftöverföring (röda pilar).

Magneter i stället för kugghjul

Författare:

Publicerad:

2016-03-14

Ny forskning från Japan visar att magnetiska kopplingar för kraftöverföring kan byggas i mer avancerade former än forskarna hittills har trott.

Magnetiska kopplingar för kraftöverföring används på många håll i industrin och även i köksmixrar och liknande. En fördel gentemot mekaniska kopplingar med kugghjul är att friktionen vid magnetisk kraftöverföring blir mycket låg. Magnetiska kopplingar är också tystare och skakar mindre.

Nu har fysikern Johannes Schoenke vid Okinawa institute of science and technology i Japan skapat en teoretisk modell, som visar att det även går att bygga betydligt mer avancerade magnetväxlar, bland annat växlar där ingående och utgående axlar ställs i vilken vinkel som helst mot varandra. I en simulering av en paddelbåt visar han hur växlar med kombinationer av fler än två magneter fungerar.

Nästa steg i Johannes Schoenkes forskning blir att bygga en leksaksbil i en 3D-skrivare. Bilen kommer precis som paddelbåten att drivas med hjälp av tre små, sfäriska magneter. På sikt förväntas framstegen bli användbara inom nanoteknik, robotik och mikrofluidik.