Arvet från våra utdöda släktingar hänger samman med bland annat immunologiska och psykiatriska sjukdomar.

Elisabeth Daynes / Spl

Neandertals-dna påverkar hälsan

Risken att få en depression eller hudsjukdom hänger samman med vårt genetiska arv från neandertalarna, enligt en ny studie.

2016-02-11

År 2010 rapporterade den svenske genetikern Svante Pääbo att moderna människor måste ha haft sex med neandertalare för mer än 50 000 år sedan. Mellan 1,5 och 4 procent av arvsmassan hos folk med europeisk eller asiatisk härkomst kommer från våra utdöda släktingar.

Detta arv från neandertalarna påverkar bland annat risken att drabbas av aktinisk keratos, som leder till hudfläckar efter flitigt solande. Dessutom finns kopplingar till psykiatriska, neurologiska och immunologiska sjukdomar. Det rapporterar forskare i USA och Sydafrika i tidskriften Science.

De använde en genetisk databas med hälsoinformation om drygt 28 000 människor av europeisk härkomst till att studera statistiska samband med delar av arvsmassan som kommer från neandertalare.

Svante Pääbo, chef för Max Planck-institutets avdelning för evolutionär antropologi i Leipzig, Tyskland, har läst studien. Han tycker att den är ”cool”.

– Speciellt spännande är kanske associationerna med depression, eftersom de pekar på att det fanns skillnader i hur hjärnan fungerade hos neandertalare och moderna människor, skriver han i ett mejl.

Samtidigt visar historien att forskning om samband mellan gener och sjukdomar – i synnerhet psykiatriska – kan vara vansklig. Även om sambanden är verkliga kan de bara förklara som mest ett par procent av skillnaderna i risken att drabbas av de undersökta sjukdomarna.