En kosmisk resa

Författare:

Publicerad:

2016-04-20

”Tänk dig att du är på vulkanö långt hemifrån.” Så börjar denna bok, denna svindlande resa ut mot det oändliga. Författaren håller läsaren hårt i handen och ser till att alla kan bottna i sin egen erfarenhet.

Det är inte lätt att med egna sinnen erfara det nästan ofattbart stora, och det nästan ofattbart lilla. Här krävs litterära knep för att göra resan både trovärdig och begriplig. Så det är en ovanlig bok och ett ovanligt projekt, som författaren faktiskt lyckas föra i hamn.

Författaren, svensk-franske Christophe Galfard, har disputerat i teoretisk fysik i Cambridge med Stephen Hawking som handledare. Tillsammans har de skrivit flera barnböcker. Men detta är en bok för vuxna, som inte glömt de frågor de ställde som barn: Varför blinkar stjärnorna? Vad är ett svart hål? Hur började allt och vart är vi på väg? Och till sist den kanske avgörande frågan: Kommer vi någonsin att få svar på dessa frågor?