Myten om den bedragna pappan

En vanlig föreställning är att ungefär 10 procent av alla barn har en annan biologisk pappa än de tror. Den verkliga siffran ligger närmare 1 procent.

Genetiska studier visar att barnet har en annan biologisk far än den registrerade i ungefär 1 procent av fallen.

I läroböcker och populärvetenskapliga artiklar kan man stöta på uppgifter om att 10 procent – ibland ända upp till 30 procent – av alla barn föds till följd av otrohet.

– Det är helt fel, säger Maarten Larmuseau, forensisk genetiker på KU Leuven i Belgien.

Han har granskat kyrkoböcker i grevskapet Flandern och samkört släktträd med genetiska analyser. Resultaten visar att mindre än 1 procent av barnen har en annan biologisk pappa än den officiellt registrerade.

I teorin skulle andelen ha kunnat vara mycket högre innan preventivmedel blev tillgängliga. Men Maarten Larmuseau och hans medarbetare har studerat dna på y-kromosomen (som följer fädernet) hos mängder av män, vars senaste gemensamma anfader levde för ända upp till 500 år sedan. Andelen barn med en annan biologisk pappa än den registrerade har hela tiden legat på runt 1 procent.

Motsvarande studier gjorda i Mali, Sydafrika, Italien och Spanien ger snarlika resultat för generation efter generation i hundratals år.

Maarten Larmuseau tror att myten om hur otrohet format familjer delvis kommer från djurvärlden. Bland parbildande sångfåglar och andra socialt monogama djur är det vanligt att hannen inte är biologisk släkt med alla ungarna.

En möjlig förklaring till människors trohet kan vara att vi långsiktigt investerar mer i vår avkomma än vad andra arter gör, skriver forskarna i Trends in Ecology & Evolution.