Dna-läsning passerar drömgräns

I femton år har forskare drömt om att kunna avläsa en människas hela arvsmassa för under 1 000 dollar. Nu är gränsen passerad.

– Våra första kunder kommer att få sina resultat i juni eller juli, säger Mirza Cifric, vd för företaget Veritas Genetics i USA.

För 999 dollar – motsvarande drygt 8 000 kronor – kommer de att få tillgång till all genetisk information som är lagrad i arvsmassan, det så kallade genomet.

Det första utkastet till människans genom presenterades vid en presskonferens i Vita huset i USA år 2000. Det var resultatet av drygt tio års arbete med en budget på 17 miljarder kronor – långt mer än vad det kostar att bygga en rymdfärja. Vid ett forskarmöte året därpå talade visionära biologer om framtida möjligheter att göra samma jobb för under 1 000 dollar.

Nu har visionen alltså blivit verklighet. Vanliga konsumenter kan ta reda på följden av samtliga tre miljarder dna-bokstäver i sin arvsmassa till ett pris som motsvarar en bra cykel. Genomet innehåller information om alla slags mer eller mindre ärftliga egenskaper.

Till att börja med kommer tjänsten bara att vara tillgänglig i USA, och kunderna måste beställa avläsningen via sin doktor. Men Veritas Genetics planerar att marknadsföra sig i ytterligare åtta länder – inklusive Sverige.