Man kan tävla i det mesta

Under Forskning & Framstegs femtio år har det genomförts många tävlingar. Bästa manus, vackraste blomman och finaste omslaget är några av dem.

2016-05-24

Sveriges vackraste blomma

Under Linnéåret 2007 korade Forskning & Framstegs läsare Sveriges vackraste växt. För att lyckas med det hölls månadsomröstningar under hela 2007 där över 200 olika blommor värderades. De som fick flest röster gick vidare till en final i december. Totalt avgavs 19 000 röster, och i finalen vann liljekonvalj med en åttondel av rösterna.

1.  Liljekonvalj
  2. Vit näckros
  3. Linnea
  4. Styvmorsviol
  5. Blåsippa
  6. Äkta förgätmigej
  7. Norna
  8. Liten blåklocka
  9. Kornvallmo
  10. Kungsängslilja

Snyggaste omslaget

Forskning & Framstegs bästa omslag de första 40 åren är det berömda fotot av jorduppgången över månen. Finns på omslaget till F&F 2/69. Besättningen på Apollo 8 tog bilden på juldagen 1968.

På andra plats kom ett foto inifrån en tulpan av Lennart Nilsson, en av tidskriftens flitigaste omslagsfotografer genom åren. Kameraobjektivet utvecklades ursprungligen för trånga blodkärl.

Bronsplatsen kneps av två unga giraffhannar som vänslas. Slingrandet slutar ofta med att den ena hannen bestiger den andra och är ett exempel på att homosexualitet bland djur inte är ovanligt.

Bästa manus

Genom åren har flera manustävlingar genomförts. Den som utlystes år 2000 hade temat vändpunkter. Sveriges alla forskare lockades med en sammanlagd prissumma på 125 000 kronor. Vinnaren blev Anna Polgren med en artikel om stamceller.

År 2006 löd uppmaningen: Berätta om spännande resultat, nya smarta metoder, aktuella problem, överraskande perspektiv, intressanta återvändsgränder och oväntade lösningar! Vinnare blev Emil Nilsson, Uppsala universitet, som fortfarande skriver i F&F. Hans artikel hade rubriken Blomman som kunde gjort Linné till Darwin.