Varsam mätning avslöjar brasa Genom att registrera förändringar i magnetfältet går det att avgöra vilka stalagmiter som har påverkats av eld.

Etienne FABRE - SSAC

Neandertalare satsade på heminredning

Långt in i den franska grottan Bruniquel har neandertalare staplat stalagmiter i prydliga, gåtfulla ringar.

Hundratals avbrutna bitar av droppstensformationer bildar två ringar i en kammare som ligger drygt 300 meter in i grottan Bruniquel i sydvästra Frankrike.

Konstruktionen är 175 000 år gammal. I grottan finns märken av eld och brända benrester.

Ringarna är ett första belägg för att neandertalare – de enda människor som levde i Europa på den tiden – funnit sig till rätta djupt in i en grotta där inget dagsljus tränger in, enligt den internationella forskargrupp som analyserat fynden.

Grottan upptäcktes för närmare ett kvartssekel sedan. Först på senare år har forskare kartlagt den i detalj. De spekulerar i att ringarna kan ha haft symbolisk betydelse, och kanske ingått i någon form av ritual. En annan möjlighet är att platsen fungerade som skyddsrum i trängda lägen.

De avbrutna stalagmitbitarna är relativt jämnstora och förefaller vara avsiktligt utplacerade, skriver forskarna i tidskriften Nature. Deras slutsats är att neandertalarnas sociala organisation var mer avancerad än vad man tidigare trott.