”Tyskland vinner fotbolls-EM”

David Sumpter, professor i matematik vid Uppsala universitet och hängivet Liverpool-fan, är aktuell med en bok om fotbollens matematik.

9 frågor till David Sumpter, fotbollsälskande professor i matematik. Han betraktar fotboll som den mest matematiska av alla sporter.

1 | Varför har du skrivit denna bok?

– Jag har forskat i tjugo år nu – om myrors, fågelflockars och folkmassors beteenden ur ett matematiskt perspektiv. Detta är också tillämpbart på min största hobby: fotboll. Det handlar om hur spelare interagerar, men även om slump och oförutsägbarhet. Fotbollen blev ett bra sätt att försöka förklara matematik för en större publik.

2 | Vad kan fotbollen lära oss om matematiken?

– Det mesta som sker är matematiskt. Man spelar i trianglar eller i andra mönster, man passar och skjuter enligt andra mönster – det gäller bara att förstå att det handlar om matematik. Det mesta i livet handlar om matematik, det vill säga mönster. Jag tror att många tror att matematik är svårt och utan passion. Men i fotboll finns massor av passion! Jag har försökt förena detta eftersom jag älskar matematik lika mycket som fotboll.

3 | Är fotbollen en extra matematisk sport?

– Ja, det är rent av den mest matematiska sporten, eftersom det är en lagsport med ett ovanligt stort lag. Det ger massor av data och rörelse. Med så många spelare skapas hela tiden nya strukturer.

4 | Kan även den som inte gillar fotboll läsa din bok?

– Absolut. Den handlar i första hand om tillämpad matematik, så jag hoppas att den kan tilltala fler än fotbollsnördarna.

5 | Blir man bättre på att tippa resultat genom att läsa din bok?

– Ja, jag tror det. Ett av kapitlen handlar till och med om vadslagning. Jag har testat olika modeller, och ja … det funkar! Man kan faktiskt tjäna pengar på matematik, haha! Men man ska vara försiktig. Jag vill inte uppmuntra folk till att spela bort sina pengar. Matematiska kunskaper ger sannolikt mer pengar inom det vanliga arbetslivet, det är jag övertygad om.

6 | Blir man även bättre fotbollsspelare?

– Ja, jag tränar min 11-åring och hans lag i fotboll, och de börjar förstå fotbollen på ett matematiskt sätt. Det handlar om vem som passar vem, från vilka vinklar de skjuter, hur bra passningar i olika riktningar fungerar, vilka positionsspel som funkar eller inte funkar och så vidare. Den som funderar över mönstren för exempelvis dessa saker blir absolut bättre på plan.

7 | Är dessa kunskaper vanliga på högre nivåer?

– Ja, de flesta klubbar inom elitfotbollen har i regel en matematiker eller analytiker som arbetar med de datamängder som man numera samlar in på planen. Det blir mer och mer matematik i fotbollen!

8 | Vilket lag vinner EM?

– Tyskland. De har den största sannolikheten för att vinna. Men troligen vinner något annat lag. Jag säger 25 procents sannolikhet. Spanien och Frankrike ger jag 20 procents chans att vinna. Själv  hoppas jag att England vinner, men dem ger jag bara 10 procent.

9 | Hur stor chans ger du Sverige?

– 1,5 procent!