Ny upptäckt av omvälvande rymdvågor

Med upptäckterna av gravitationsvågor börjar en ny era för astronomin. I stället för att titta får astronomerna nu avslöja universums hemligheter genom att lyssna på rymdens ljud.

En modell av hur två svarta hål sänder ut gravitationsvågor då de håller på att smälta ihop. Vågorna skapar krusningar i rumtiden.
Bild: Nasa

Två svarta hål som kolliderade för 1,4 miljarder år sedan fick rymdväven att vibrera i en gravitationsvåg. I julas avlyssnades den på jorden. Över tusen författare står nu bakom artikeln om upptäckten som nyligen godkänts för publicering. Århundradets upptäckt har den redan kallats.

De två svarta hålen med massor på 8 respektive 14 gånger solens massa närmade sig varandra i en spiralrörelse tills de smälte samman till ett större hål och samtidigt frigjordes energi motsvarande solens massa. Den sändes ut i form av gravitationsvågor, ett fenomen som teoretiskt förutsågs redan för hundra år sedan genom den allmänna relativitetsteorin.

Hittills har människor varit oförmögna att höra dem. Först när instrumenten blivit tillräckligt känsliga kom den allra första upptäckten som tillkännagavs i februari i år. Nu är det andra gången gravitationsvågorna gett sig till känna.

Båda upptäckterna har gjorts med tvillinganläggningarna Ligo i USA, men om drygt ett år kommer även instrumentet Virgo igång utanför Pisa i Italien. Med tre experiment placerade långt från varandra går det att peka ut exakt var på himlen signalerna kommer ifrån. Då kan observationer av gravitationsvågor följas av studier med optiska teleskop, röntgenteleskop, eller andra. Till skillnad från elektromagnetisk strålning, störs inte gravitationsvågorna på sin väg mot oss och kan utan hinder anlända till jorden från rymdens mest avlägsna vrår.