En högupplöst bild av kometytan, med en förstorad kvadrat som visar kometlandaren Philae i en spricka.

Kometlandaren Philae inkilad i en spricka på kometytan.

ESA/Rosetta/MPS.

Philae har hittats!

En ny högupplöst bild visar landaren i en skuggig spricka på kometytan.

2016-09-06

För nästan två år sedan gjorde kometlandaren Philae en kullerbytta vid landningen på kometen 69P/Tjurjumov-Gerasimenko och försvann i ett okänt skrymsle på ytan. Efter tre dagar tog batteriet slut, och sedan dess har landaren bara hörts av vid ett tillfälle, när solljuset blev tillräckligt starkt för att Philaes solceller skulle ge ström.

Nu har kometsonden Rosetta som kretsar kring kometen lyckats ta en högupplöst bild som visar den lilla landaren på den knöliga marken. Philae är bara en meter, och kometen är stor som Mont Blanc. Att veta precis var landaren Philae hamnade ger pusselbitar för att tolka de mätningar som den hann göra innan dess sändare slocknade.

Det var hög tid att hitta Philae nu, för snart är även Rosettas tid ute. Rosetta och Philae skickades ut i rymden redan 2004. De tog en komplicerad väg för att få draghjälp av planeterna och hamna i rätt bana för att kunna lägga sig intill kometen i augusti 2014. I november 2014 skildes de åt och Philae gick ner på kometens yta medan Rosetta studerade den på avstånd. Nu börjar Rosetta bli gammal, och den befinner sig snart för långt från solen för att kunna fungera. I slutet av den här månaden ska även Rosetta styras in närmare kometen och studera den på riktigt nära håll, innan den också hamnar på ytan och går i pension. Kometen 67P fortsätter i sin avlånga bana genom solsystemet, och får nog aldrig något liknande besök igen.