Han återskapade världsrymdens tomhet

Att ljus kan fortplanta sig genom vakuum var en tanke som inte riktigt slog igenom. I stället tänkte sig många forskare att även om rymden saknade luft, så fanns där en ljusbärande eter. Eterteorin överlevde fram till 1900-talets början.
Bild: wikimedia, istock, Arkady Gonoskov

1. Byggde vakuumpump
Otto von Guericke var borgmästare i den tyska staden Magdeburg i mitten på 1600-talet. Han var också uppfinnare, och utvecklade en pump som kunde dra ut luft eller vatten ur ett kärl.

Otto von Guericke

2. Kopparkula imploderade
Först provade han att tömma en vattenfylld trätunna, men luft letade sig in genom träet och fogarna. Mer dramatiskt blev det med en kopparkula som tömdes på luft och plötsligt trycktes ihop med en ljudlig knall. ”Som när man skrynklar ihop en tygbit mellan fingrarna”, skrev Otto von Guericke.

3. Inte ens vilda hästar …
Så småningom fungerade försöken allt bättre. Sitt mest kända experimentet gjorde han 1654 med två halvklot av mässing. När luften mellan dem hade pumpats ut kunde inte ens sexton hästar dra isär dem.

4. Fåglar dog – men ljuset klarade sig
Han gjorde också experiment som visade att en fågel och en eldsflamma dör utan luft, och att ljud från en klocka i ett lufttomt kärl inte hörs. Däremot kunde ljus passera genom tomrummet.

5. Beskrev rymdens tomhet
Otto von Guericke drog slutsatsen att luft är något fysiskt, som har vikt och tar upp plats. Han menade att luft är något som utsöndras från jordklotet och hålls fast vid det, och att rymden utanför är tom.