Vibrationerna från ratten både känns och hörs genom en protes som skruvats fast i skelettet.

Vibrationerna från ratten både känns och hörs genom protesen som skruvats fast i skelettet.

Bild:
Susanne Lindholm

Protesbärare hör beröring

Författare:

Publicerad:

2017-04-06

Tidigare har man trott att vibrationer från en protes endast kan uppfattas av kroppen som en känsla av beröring. Men nu visar ny forskning från Chalmers tekniska högskola i Göteborg att även hörselsinnet är inblandat.

Att ljud kan ledas av skallbenet är känt sedan tidigare. Den nya upptäckten är att ljudet även kan färdas genom armar och ben.

– Försökspersonerna kunde till och med känna igen låtar som vi spelade från armen via skelettet, säger Max Ortiz Catalan, föreståndare för Chalmers laboratorium för biomekatronik och neurorehabilitering.

Han har lett studien, som utförts tillsammans med kolleger från Sahlgrenska universitetssjukhuset, Göteborgs universitet, och Scuola Superiore i Sant’Anna i Italien.

Forskarna har genomfört en rad olika tester på tolv personer som gjort arm- eller benamputationer. Testerna visade att försökspersonerna både kunde känna och höra mekaniska vibrationer från protesen.

Kombinationen förstärkte förnimmelsen. Det ledde också till snabbare reaktioner, även vid en lätt beröring.

Resultaten, som har publicerats i Nature Scientific Reports, ska nu användas för att utveckla bättre proteser, som till exempel kan varna med ett ljud om de belastas för hårt.