Rekordfärsk titt på en supernova

3 frågor till Jesper Sollerman, professor i astronomi vid Stockholms universitet.

Bilder vänster uppifrån och ned: 1) Supernovan upptäcks vid krysset. 2) Så här såg platsen ut tidigare. 3) Här är allt utom supernovan bortrensat. Höger: Färgbild av värdgalaxen. Supernovan inträffade i mitten av krysset, i ett område där många nya stjärnor bildas. De starkt lysande punkterna är stjärnor i förgrunden.

Efter fyra års tålmodig väntan fick Jesper Sollerman och hans kolleger studera en nästan helt nybildad supernova.

Astronomen Jesper Sollerman har nyligen lyckats studera en supernova bara några timmar efter det att stjärnan började explodera. Det är rekordsnabbt. I vanliga fall brukar det ta ett par dagar innan den första riktiga observationen kan göras.

Bakom rekordobservationen ligger fyra års tålmodigt arbete. Varje dag har Jesper Sollerman och hans kolleger övervakat signaler från ett instrument i Kalifornien, som har spanat över det som där varit natthimlen, för att upptäcka stjärnor som exploderar och blir supernovor. Så fort astronomerna har upptäckt något intressant har de kontaktat något av de observatorier de samarbetar med, som snabbt kunnat rikta ett teleskop mot rätt plats på himlen.

Forskargruppen har nu en liten andningspaus medan en ny kamera installeras. Den ska göra det möjligt att söka av större områden på kortare tid. Målet är att forskarna ska kunna hitta supernovor ännu snabbare – och med lite tur kanske också upptäcka något helt nytt och okänt.

1 | Vad har det här lärt er om supernovor?

– Läroböckerna säger att det inte går att se på en stjärna att den är på väg att explodera. Det som håller på att hända i kärnan hinner inte komma upp och synas på ytan. Men vi tror att den här stjärnan gjorde något annorlunda precis innan den exploderade, och det tycker jag är spännande. Under hela sitt liv gör sig stjärnan av med material. När supernovaexplosionen startar lyser den först upp det material som stjärnan släppt ifrån sig de närmaste åren innan. När vi tittar snabbt efter explosionen ser vi att det material som finns allra närmast är annorlunda än det som syns i mätningar som görs lite senare.

2 | Vad sätter gränsen för hur snabbt ni kan studera en supernova?

– Det beror på hur ofta vi tittar på samma plats på himlen. Vi skulle kunna titta hur ofta som helst, men då skulle vi inte hinna se så stor del av himlen. Då skulle vi missa fler supernovor.

3 | Vad ser du fram emot att upptäcka härnäst?

– Vårt nya instrument skulle kunna bli det bästa sättet att upptäcka ljus från dramatiska händelser som ger upphov till gravitationsvågor, till exempel kolliderande neutronstjärnor. När gravitationsvågsdetektorn LIGO får en signal så meddelar de oss, så att vi kan upptäcka hur det ser ut. Så hoppas jag att det ska bli.