Nytt krocktest för cyklister

Publicerad

På en pendelcykel med sluten ram är risken större för fall med huvudet före vid ett plötsligt stopp, jämfört med en klassisk damcykel.
Bild: Jan Wenäll/VTI

För att undersöka hur cykelmodellen påverkar cyklistens skaderisk vid en olycka har forskare vid VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, för första gången utfört en serie krocktester för cyklar.

Fyra olika cykeltyper testades i två olyckssituationer vid 15 respektive 25 kilometer i timmen. I det första fallet tvärnitade cykeln som vid en för hård inbromsning, eller när något åkt in i hjulet. I det andra fallet körde framhjulet in i en kant, vilket också liknar förloppet vid en halkolycka.

Sammanfattningsvis gav damcykeln, med öppen ram och upprätt sittställning, oftast fall där höft och axel slår i marken före huvudet. På pendelcykeln, med en mer framåtlutad position, var huvudet mer utsatt.

Forskningsledaren Anna Niska betonar att resultaten ska tolkas med försiktighet. Det är första gången som singelolyckor med cykel testas vetenskapligt i ett krocklabb.

– Ett mål med projektet var att visa att det över huvud taget går att krocktesta cyklar på det här sättet.

Hon hoppas på en fortsättning, som i framtiden kan leda till både säkrare cyklar och säkrare cykelvägar.

F&F i din mejlbox!

Håll dig uppdaterad med F&F:s nyhetsbrev!

Beställ nyhetsbrev

Prenumerera på Forskning & Framsteg!

10 tidningsnummer om året och dagliga nyheter på fof.se med kunskap baserad på vetenskap.

Beställ idag
Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor