Storskarven dyker ned till 20 meters djup för att fånga fisk.

Bild:
iStock

Skarven hittar med hörseln

Författare:

Publicerad:

2017-08-17

Storskarvar hör bra – även under vattnet. Det har forskare vid University of southern Denmark (SDU) visat genom att låta fåglarna söka upp en ljudkälla under vattnet, där de sedan belönades med en matbit.

– Det måste vara användbart för skarvar att höra under vattnet. De är beroende av att kunna hitta mat även om vattnet är grumligt eller om de lever i arktiska vatten där det är mörkt långa perioder, säger forskaren Kristin Hansen, som medverkade i studien.

Storskarvens hörsel är i klass med sälars, vilket innebär att de kan höra läten från bytesfiskar. Det innebär även att de kan störas av ljud som människor producerar, exempelvis från vindturbiner, vattenskotrar och annan båttrafik.

Ungefär 800 fågelarter i världen jagar föda under vattenytan. Enligt forskarna är det möjligt att flera av dessa arter också kan höra under vattnet. SDU ska framöver testa hörseln hos lunnefåglar och sillgrisslor.