Hämta egen mat i naturen

Författare:

Publicerad:

2017-09-25

En gång i tiden levde människan som jägare och samlare. Då hade vi nog full koll på alla ätbara växter i vår omgivning, en kunskap som nu fallit i glömska. Men Niki Sjölund, kock och expert på ätbara växter, blåser liv i detta uråldriga kulturarv. I Vildplockat beskriver han ett sjuttiotal vilda växter och svampar som kan bli välsmakande ingredienser.

Våtarv betraktas av många som ett ogräs. Men enligt författaren kan merparten av växten användas som sallad. Frön från groblad går att torrosta och de unga bladen är goda. Även tallen är oväntat användbar i matlagningen.

Niki Sjölund kallar sig forager, en engelsk term som används av biologer för att beskriva hur djur skaffar föda. Kanske foderletare är en godtagbar svensk översättning för denna växande mattrend som numera är författarens levebröd; han levererar vilda, ätbara växter till storstadens trendkrogar.

Boken är kul och en bra present till alla bär- och svampplockare. Eller varför inte ge bort den till någon trendkänslig hipstervän, som gärna vill ha en naturnära image?