Lekar med tanken

Författare:

Publicerad:

2017-10-19

En grupp apor som skriver slumpmässig rappakalja på skrivmaskin kan till slut råka knacka ihop en av Shakespeares pjäser. Det är ett exempel på ett tankeexperiment som har fått stor spridning inom populärkulturen. Hjärnan är bättre på att ta till sig konkreta scenarier än att följa abstrakta resonemang.

Därför är tankeexperiment så kraftfulla verktyg. Särskilt inom fysiken och filosofin finns en rad betydelsefulla tankeexperiment.

Thought X är en antologi där fjorton författare har skrivit berättelser med utgångspunkt från kända tankeexperiment. Varje novell har ett kort efterord av en forskare eller filosof, som förklarar bakgrunden.

Flera av exemplen överlappar med Tankar som ändrar allt, en mycket läsvärd bok av den svenske fysikern Sören Holst från 2012. Medan Sören Holst går på djupet och visar hur tankeexperiment fungerar, har Thought X en mer lekfull attityd.

Nivån är tyvärr ojämn, som det ofta kan bli i en blandad antologi. Den inledande berättelsen är inte en av de starkaste. Men det lönar sig att läsa vidare för att komma fram till guldkornen. Efterorden varierar också. Något är nästintill obegripligt, andra är kristallklara och insiktsfulla.