– Upplevelserna hade existentiella dimensioner, säger Margaretha Häggström , lektor inom pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet. Margaretha Häggström har bland annat studerat två skolklasser på låg- och mellanstadiet när de haft undervisning i ett skogsområde nära skolan. När eleverna fick utrymme att utforska skogen, väcktes inte bara deras intresse för naturen utan även deras engagemang för miljön, visar avhandlingen. – Eleverna valde att städa i skogen, göra skyltar mot nedskräpning och till och med att demonstrera för att rädda naturen, säger Margaretha Häggström. Var det något i...
Det brukade vara täta skott mellan lärare och hjärnforskare men på senare tid har neurovetenskapen och skolan närmat sig varandra. Förhoppningen är att man genom den nya forskningsgrenen educational neuroscience ska kunna kombinera forskning och praktik för att hitta nya metoder att lära ut. Och här i Sverige undersöker man i ett tvärvetenskapligt samarbete vid Umeå universitet vad som händer i hjärnan hos elever som löser matteproblem. – Vi har vetat länge att många elever har problem med matten, säger Johan Lithner, som är professor i matematikdidaktik. – De har svårt att lära sig, att...
Kritiskt tänkande är ingen generell förmåga. Det framgår av en ny forskningsrapport som forskare vid Uppsala universitet har publicerat i Education Inquiry . Forskarna har analyserat hur 76 elever presterat på nationella prov i årskurs 9, i ämnena svenska, historia, fysik och matematik. Provfrågorna handlade specifikt om kritiskt tänkande, till exempel om att värdera olika källor i historia eller förhålla sig kritisk till olika energisystem i fysik. – Vi såg ingen överföringseffekt i kritiskt tänkande mellan olika ämnen. Att man är bra på att granska och värdera i svenskämnet betyder inte att...
Maria Berge undersöker vilken roll skojande och humor har för dem som lär sig fysik. Det är en del av hennes forskningsprojekt om naturvetenskapens och teknikens didaktik – vetenskapen om undervisning – vid Umeå universitet. 1 | Varför studerar du fysikhumor? – Skämten dök upp i min forskning när jag studerade hur ingenjörsstudenter lär sig fysik tillsammans. Senare har jag också börjat studera föreläsningsskämt, hur lärare använder humor i sin undervisning. Skämt är väldigt talande för den miljö de uppstår i. 2 | När är humor bra, och hur fungerar den? – Humor är effektfullt för att lätta på...