KVA

- Det nya slagträt skjuter lika skarpt som aluminium men känns som trä i handen, säger Michael Giardello, vd och teknisk chef vid företaget Materia Inc. i Kalifornien, USA. Slagträt innehåller en ny sorts plast som företaget har tillverkat med hjälp av den metod som får årets Nobelpris i kemi. Samma metod ligger bakom flera andra produkter som Materia utvecklar, bland annat feromoner, som lockar till sig insekter, och mediciner mot benskörhet och hepatit C. En av företagets grundare är amerikanen Robert Grubbs, som delar årets kemipris med landsmannen Richard Schrock och fransmannen Yves...
Halva priset delar amerikanen John Hall med den tyske forskaren Theodor Hänsch. De utvecklade extremt precisa laserinstrument för att bestämma ljusets frekvens och därmed färg hos ljus.
Siv Andersson, professor i molekylär evolution i Uppsala, är en av årets fem mottagare av Göran Gustafssonpriset.
Många av dagens svenskar tar det svenska riksspråket för givet, som om det alltid funnits och alltid skulle komma att finnas.