skogsforskning

Arvsmassan i varje cell hos en gran – det så kallade genomet – består av cirka 20 miljarder dna-bokstäver. Det är hela sju gånger mer än hos en människa. Granens genom är det största som någonsin blivit kartlagt i detalj. Bakom bedriften står en internationell forskargrupp ledd från Umeå och Stockholm. – Det här kommer att ge bättre verktyg åt växtförädlare, säger Stefan Jansson, professor i växters cell- och molekylärbiologi vid Umeå universitet. Ekonomiskt är granen Sveriges viktigaste växt. Varje år planteras omkring 230 miljoner plantor i landets skogar. Grundvetenskapligt är projektet –...
Nu går det att förutsäga en träbalks hållfasthet eller dess risk för skevhet redan innan tallen fällts.
Ett av världens värsta insektsangrepp pågår just nu i den kanadensiska provinsen British Columbia. Den ökända tallborren Dendroctonus ponderosae har dödat miljontals träd.
I november ska Ove Nilsson ta emot årets Marcus Wallenbergpris ur kungens hand. Priset består av en stor ära och 2 miljoner kronor.
På grund av den korta växtperioden var det inte så lätt att få tag i varierad och vitaminrik föda i nordliga områden förr i tiden.
Det är i nationalparken Redwood vid norra Kaliforniens kust som de högsta träden på vår jord växer. Det allra högsta trädet, döpt till Hyperion, sträcker sig 115,2 meter upp i luften.