Flygplansstyrning i bil

I bilen Filo har rattstång och växelspak ersatts av elektronik.
Publicerad

– Det går inte att jämföra med att köra bil, säger Olov Bridal vid Volvo Technological Development som precis har provkört SKFs och Bertones nya framtidsbil.

– Hade bilen haft ratt, pedaler och växelspak som en vanlig bil hade det åtminstone varit möjligt att jämföra, men den här bilen är mer lik en motorcykel i reglagen, allt sitter på ratten även om ratten inte alls ser ut som en ratt.

Det nya med Filo, som bilen heter, är att rattstång, gas- och bromsvajrar och växelspaken bytts ut mot elektronik. Det är ingen revolutionerande teknik som används. Idén med elektrisk styrning, s k fly by wire, har funnits på flygplan sedan ett tiotal år tillbaka. Den största fördelen med elektronisk styrning är att det öppnar för fler funktioner som låsningsfria bromsar, antispinn och antisladd. Bilen blir lättare och kan köras bränslesnålare.

Men elektroniska styrsystem är inte problemfria. I ett flygplan finns av säkerhetsskäl tre oberoende styrsystem. I Filo finns det två oberoende system. Frågan är om det kommer att räcka. Kraven på tillförlitlighet är minst lika höga i en bil som i ett flygplan.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor