Följ med på kunskapsresa till Galapagosöarna!

En spännande resa till Amazonas och Galapagos den 3–18 november 2003.

Det här är en kunskapsresa arrangerad speciellt för Forskning & Framstegs läsare med en kunnig biolog som färdledare. Under två veckor sätter vi djur och natur i fokus. Deltagarantalet är maximerat till 15 personer. Vi börjar med Ecuadors huvudstad Quito i Anderna innan vi ägnar oss åt Amazonas och Galapagosarkipelagens växt- och djurvärldar.

Amazonas – jordens största och tätaste regnskog – är en unik värld av floder som slingrar sig genom den täta, höga grönskan. Under fyra dagar bor vi bekvämt på en lodge inne i regnskogen och gör exkursioner både till fots och med kanot.

Galapagosöarna är en värld för sig. Vår chartrade förstaklasskryssare Angelito tar endast 16 passagerare, vilket ger oss möjlighet att nå långt in i vikarna där vi har sällskap endast av djuren.

Vi besöker de intressantaste öarna i Galapagosarkipelagen. Ögruppen är nationalpark med 13 större och 42 mindre öar.

Charles Darwin fascinerades av övärlden, och det var här han fick avgörande impulser till sin teori om evolutionen och arternas uppkomst.

I nästa nummer av Forskning & Framsteg skriver Staffan Ulfstrand en artikel om Galapagosöarna och Charles Darwin.

I menyn till höger kan du läsa mer om resan. Du kan även beställa programmet genom att sända ett e-brev till reseinfo@fof.se